Friday, January 9, 2009

Resepi Kuih Mueh

Resepi ni saya dah cuba,menjadi dan sangat sedap.Anak2 suka makan.Kepada sapa-sapa yg tengah mencari resepi kuih lapis saya rekemen cubalah resepi ni.Resepi saya ceduk drpd blog kak ani (rujuk paparan sebelum).Gambar tak ada,nanti kalau saya buat kuih lapis ni lagi saya akan tempek gambarnyer kat sini...bila la tu gamaknyer....


KUIH LAPIS

Bahan-bahan :

2 cawan tepung beras

1 1/2 cawan tepung gandum

2 sudu besar tepung ubikayu

1 cawan gula pasir

600 ml santan pekat

800 ml air

sedikit garam

1 sudu teh esen ros

sedikit pewarna merah dan hijau

Cara Membuatnya :

1. Masukkan tepung beras, tepung gandum, gula, garam, santan dan air dalam sebuah mangkuk.Gaul hingga adunan sebati.Tapiskan untuk membuang gentel tepung.

2. Bahagikan adunan kepada dua bahagian. Warnakan merah dan hijau.

3. Panaskan loyang dalam pengukus. Tuangkan dua senduk adunan hijau dalam loyang.Tutup periuk kukus dan kukus 10 minit.

4. Tuangkan pula adunan merah dan kukus 10 minit. Buatlah cara yang sama hingga adunan habis. Lapkan penutup kukus setiap kali hendak menutupnya semula.

5. Apabila kuih telah masak, angkat dan sejukkan.






No comments: