Thursday, October 8, 2009

Kek Coklat....Aysha

Masa birthday Aysha semalam ada buat kek coklat resepi dr Kak Milisha...layan gambar ..nak resepi scroll ke bawah yer....

Macam hal yg terjadi masa nak buat kek ni...tengah pecahkn telur,terkena telur tembelang,nasib la aku pecahkn sebijik2 dlm mangkuk kecil...kalau tk,tk ada kek bday la jwbnya..busuk yg amat....melakt kat tangan..eeee....telur yg ada ngam2 je...mula2 ingat nk deco b/krim...blh melukis..tengok krimwell dh menopos la pulak..punyer lama sgt simpan...dh tk jadi..nasib ada coklat mskn beli sblm raya masa nk buat biskut raya,ada belance lagi...so deco ngan coklat la....coklat rice pun tinggal sejemput je...lilin pun habis tinggal no 6 je...lantak la..janji ada lilin...

tapi rasa kek ni sgt la sedap kata meke yg makan..aku tk makan,tak lalu la....rasa cikit je...


Ni la hasil deco...tk cukup bhn sebenarnye...



rupa kek dah masak..pecah 4...ada yg tk kena ni...


apa2 pun rasenyer...mabeless....yummy


Birthday girl ngan adiknyer...Aziq..
Tak ada upacara besar..just potong kek je..baru balik sekolah ni...ngan baju sukan lagi tu..dah tak sabar nak potong kek...potong jgn tk potong...Hadiah blm dpt...janji abah nk kasi basikal...tunggu je la kakak yer...abah pun jgn buat2 lupa lak..hehehe...
Ni la resepinye...tq kpd tuan punyer resepi yg sedap nih...
Bahan-bahan :
250gm butter
300gm castor sugar
1tbsp ovallete
6biji telur
Diayak :
250gm tepung
2 tsp baking powder
1½ tsp soda bicarbonate
Bahan2 paste
1 cawan serbuk koko
1¼ cawan air
60gm gula castor
1tbsp serbuk nescafe segera - optional
TOPPING CAKE
300 gm Cooking Chocolate
200 gm Whipping Cream
1 tsp butter
Cara-cara:
1. Pukul butter + castor sugar + ovellate sehingga kembang, masukkan telur satu persatu.
2. Masukkan tepung yang telah di ayak bersama soda bicarbonate + baking powder berselang seli dengan paste.
3. Bakar pada suhu 170 darjah, selepas setengah jam turunkan suhu ke 150 darj bergantung pada oven masing-masing.
4.Sejukkn kek dan siram ngan topping / deco ngan b/cream pun blh.

Wednesday, October 7, 2009

Hepi birthday Aysha...

Hari ni genap la umur puteriku ini 8 tahun....


Sekejap je masa berlalu rasanyer...dah 8 tahun Aysha ni....Hari ni teringat peristiwa masa nak melahirkn Aysha kat Hospital Besar Kuala Terengganu 8 thn lalu.Aysha dilahirkn secara pembedahan sebab dia dah berak dlm perut...kalau lambat dikeluarkan,takut lemas..so aku dibedah la.

Menjaga dan membesarkan Aysha setakat ini adalah amat senang...tak byk karenah sejak dilahirkan..Nakal biasa la kanak2...

Harapan ibu agar Aysha menjadi seorang anak yg solehah,dan berjaya hendak Nya dunia dan akhirat...amin...





Selamat Hari Lahir ...sayang..mmuuaahhh...




My soul....

Tuesday, October 6, 2009

Inilah dia si hijau manis....

Inilah rupa kuih bakar yg dibakar tengah malam..gambar ni hubby yg ambik pukul 2 pagi katanya.Dia org pertama yg makan.....dia juga yg potong,ambik gambar....resepi ni bagi saya secukup rasa lah...tekstur pun cantik...kalau bakar garing sikit lagi best,bijan kasi ranggup sikit...saya bakar kurang garing,sebab dah ngantuk..tak thn wei nk tunggu.....resepinyer entri sebelum ni yer....


Sunday, October 4, 2009

Mencuba resepi kuih bakar

Rasa nak makan kuih bakar malam tadi.....pernah cuba beberapa resepi sebelum ni.Tapi rasa nak cuba resepi lain pulalah.Apalagi mgooggle la saya mlm tadi.Jumpa la resepi kat bawah ni....pastu tong tang tong tang kat dapur..jadi la kuih bakar..siap masak dalm pukul 1.30 pagi.....hehehe...sambil tunggu kuih masak main game kat facebook....mgooggle ntah apa2 ntah,sampai kepala naik pening da....

Dah masak kuih tu,en hubby turun (dia kat bilik myiapkan thesis) cari makanan...tengok ada kuih...dia komplen..asal kuih ni lembik jer..dah kuih tu baru masak,masih panas,lembik la lagi...saya pun pi la tido..tak lama pahtu dengar klentang klentung kat dapur...rupa2nyer..en hubby duk memotong kuih bakarku tadi....masa pagi tadi...tengok kuih dah dipotong...tanya en hubby...sedapke?sedap katanyer..sambung makan lagi pagi tadi..ada tinggal dua ketui lagi nih..masuk dlm icebox la..tak larat nk abiskan..esok la sambung...

Resepi ni diambik dr myresepi....senang dan sedap rasanye...bagi yg nak cuba bolehlah cuba...tak rugi....kompem sedap .....resepi asal dr joayee@myresipi.com


Bahan-bahan :
1 cup gula
1 cup jus pandan (atau air + pandan essence)
2 cup tepung gandum
2 1/4 cup santan (atau 1 cwn santan-450ml )
2 tbs butter (saya cairkn)
3 biji telur
1/2 tsp garam
colour hijau
bijan

Cara-cara :

campurkan semua bahan. blend sampai sebati. kalu nak tapis pun boleh.
masukkan 2 tbs minyak dlm loyang .
panaskan loyang dlm oven. bila minyak dah panas, masukkan mixture tadi kuih, taburkan bijan. bakar @180 sampai brown atau garing

Boleh disesuai/modipai ikut kreativiti masing2...tak suka manis kurangkan gula...Gambar nanti lain kali saya tepek yer....

Selamat mencuba....

Thursday, October 1, 2009

Gambar raya 2009

Tak puas hati la raya tahun ni dok bulih bergambar sakan....huhuhu...kamera tertinggal ngan purse sekali...nasib baik dok jadi apa2...ic takdok tu...

Gambar kat bawah ni ehsan dari adikku...thanks sis...gambar kami je..masa pagi raya selepas sembahyang raya...adik beradik lain belum sampai...

Gambar hphone yg agak blur nih...






Tema purple tahun ni...





Ziyad...



Haziq...





Aysha...


Monday, September 28, 2009

Sekadar buat renungan...

KEBANGKITAN DARI KUBUR

Disebutkan didalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK MINUM, TIDAK DUDUK dan TIDAK BERCAKAP.
Bertanya orang kepada Rasulullah saw : Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?. Maka jawabnya Rasulullah saw Umat dikenal kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'.

Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan. Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian Siratul Mustaqim dan memasuki alam syurga, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hamba Ku.

Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orang yang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati :

1. Para Nabi

2. Para Ahli Jihad

3. Para Alim Ulama

4. para Syuhada

5. Para Penghafal Al Quran

6. Imam atau Pemimpin yang Adil

7. Tukan Azan

8. Wanita yang mati kelahiran/beranak

9. Orang mati dibunuh atau dianiaya

10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman.
Didalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah saw: Apabila datang hari qiamat dan orang orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan : Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hanba-hamba Ku berpuasa (ahli puasa) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dan dahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan buah buahan syurga.
Maka Malaikat Ridhwan menyeru , wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu di bumi.
Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah swt di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud :
"Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu."

Baginda Rasullullah S.A.W berkata: Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai kelutut. Setelah itu datang pula kumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar. Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu."

Sambung Rasullullah S.A.W. lagi:

"Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail A.S. akan menebarkan sayapnya yang disebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga. Apabila orang yang beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orangyang berada disekelilinginya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap JibrailA.S."

Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail A.S. akan menebarkan sayap disebelah kiri. Maka orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang disekelilinginya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya.

Dari sebuah hadis bahawa apabila Allah S.W.T. menghendaki seorang mukmin itu dicabut nyawanya maka datanglah malaikat maut. Apabila malaikat maut hendak mencabut roh orang mukmin itu dari arah mulut maka keluarlah zikir dari mulut orang mukmin itu dengan berkata:
"Tidak ada jalan bagimu mencabut roh orang ini melalui jalan ini kerana orang ini sentiasa menjadikan lidahnya berzikir kepada Allah S.W.T."
Setelah malaikat maut mendengar penjelasan itu, maka dia pun kembali kepada Allah S.W.T. dan menjelaskan apa yang diucapkan oleh lidah orang mukmin itu. Lalu Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: "Wahai malaikat maut, kamu cabutlah ruhnya dari arah lain."
Sebaik saja malaikat maut mendapat perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut pun cuba mencabut roh orang mukmin dari arah tangan. Tapi keluarlah sedekah dari arah tangan orang mukmin itu, keluarlah usapan kepala anak-anak yatim dan keluar penulisan ilmu. Maka berkata tangan: "Tidak ada jalan bagimu untuk mencabut roh orang mukmin dari arah ini, tangan ini telah mengeluarkan sedekah, tangan ini mengusap kepala anak-anak yatim dan tangan ini menulis ilmu pengetahuan."

Oleh kerana malaikat maut gagal untuk mencabut roh orang mukmin dari arah tangan maka malaikat maut cuba pula dari arah kaki. Malangnya malaikat maut juga gagal melakukan sebab kaki berkata: "Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana kaki ini sentiasa berjalan berulang alik mengerjakan solat dengan berjemaah dan kaki ini juga berjalan menghadiri majlis-majlis ilmu."

Apabila gagal malaikat maut, mencabut roh org mukmin dari arah kaki, maka malaikat maut cuba pula dari arah telinga. Sebaik saja malaikat maut menghampiri telinga maka telinga pun berkata: "Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana telinga ini sentiasa mendengar bacaan Al-Quran dan zikir."

Akhir sekali malaikat maut cuba mencabut orang mukmin dari arah mata tetapi baru saja hendak menghampiri mata maka berkata mata: "Tidak ada jalan bagimu dari arah ini sebab mata ini sentiasa melihat beberapa mushaf dan kitab-kitab dan mata ini sentiasa menangis kerana takutkan Allah."

Setelah gagal maka malaikat maut kembali kepada Allah S.W.T. Kemudian Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: "Wahai malaikatKu, tulis AsmaKu ditelapak tanganmu dan tunjukkan kepada roh orang yang beriman itu."

Sebaik saja mendapat perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut menghampiri roh orang itu dan menunjukkan Asma Allah S.W.T. Sebaik saja melihat Asma Allah dan cintanya kepada Allah S.W.T maka keluarlah roh tersebut dari arah mulut dengan tenang.

Abu Bakar R.A. telah ditanya tentang kemana roh pergi setelah ia keluar dari jasad. Maka berkata Abu Bakar R.A: "Roh itu menuju ketujuh tempat:

1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.

2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.

3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.

4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung di syurga mengikut kehendak mereka.
5. Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.

6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik.

7. Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka diseksa berserta jasadnya hingga sampai hari Kiamat."

Telah bersabda Rasullullah S.A.W :

"Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya :

1. Orang-orang yang mati syahid.

2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.

3. Orang berpuasa di hari Arafah.

Sekian untuk ingatan kita bersama.
(Dipetik dr laman angelfire.com)

Macam real je...

Jom cuci mata tengok gambar2 ni...kreatif betul kan...






















Friday, September 11, 2009

selamat hari raya...




Hari raya tak lama lagi,mesti semua sibuk buat persiapan disaat2 terakhir ni....Selamat Hari Raya Aidilfitri diucapkan kpd semua yang sudi berkunjung ke blog saya...berhati2 dijalanraya semasa nak balik kampung nanti....

Wednesday, September 9, 2009

Mutiara...


Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik,Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali.


Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan,Fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.


Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa,Fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan.


Sebelum kita mengeluh bahawa kita buruk,Fikirkan tentang seseorang yang berada pada keadaan yang terburuk di dalam hidupnya.


Sebelum mengeluh tentang suami atau isteri anda,Fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup.


Hari ini sebelum kita mengeluh tentang hidup,Fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat.


Sebelum kita mengeluh tentang anak-anak kita,Fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul.


Sebelum kita mengeluh tentang rumah yang kotor kerana pembantu tidak mengerjakan tugasnya,Fikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan.


Dan di saat kita letih dan mengeluh tentang pekerjaan,Fikirkan tentang pengangguran, orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti kita.


Sebelum kita menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain,Ingatlah bahawa tidak ada seorangpun yang tidak berdosa.

Tuesday, September 1, 2009

H1N1...anda percaya?

Saya dpt ni dari beberapa org melalui email...sekadar utk berkongsi dgn pengunjung blog saja.Hendak percaya atau tidak terpulang kpd anda sendiri....sekadar berkongsi info...saya pun tak pasti betul atau tidak....anda bagaimana?sila baca....bagi komen dan pendapat...

JUST A SMALL BUT MEANINGFUL INFO TO YOU AND YOUR FRIENDS. MY FRIEND PERSONAL EXPERIENCE OF H1N1. SINCE IT PRACTICALLY HIT US LIKE A TIME BOMB…

My staff was crying herself sick on Tuesday morning…was told that her son was confirmed of H1N1 in his University at Kangar, Perlis. ..worse was that when he was bedridden 2 days. The warden didn’t even bother to sent him to hospital till his dad came from KL and with his friends assistance brought him to Hoapital Kangar.
No one bother in the hospital and he was put the normal ward for another 2 days!!! (imagine the amount of people he has infected). After 2 days and his eyes were turning yellow and saliva greenish, he was put in quarantined room.

Whilst this was happening, SUBHANALLAH, I had a call from one Ustaz who was in town “help cure” another H1N1 child in Shah Alam… and was told this simple prescription by him…of course must REDHA n SALAWAT 3 times…EAT MINIMUM 6 GREEN APPLES A DAY AND FRESH ORANGE JUICE.

For those with sore throat please blend the apples and keep on taking till your fever disappear and your symptoms are gone…I cannot explain it but the child in Shah Alam was ok too after taking this tip.

ALHAMDULILLAH, my staffs son was given the apple juice for the whole day on Monday toTuesday and with Allah willing he was out of the fever after 4 days.

This is just to share with my fellow sisters and brothers and hope this small info could assist others as well. INSYA’ALLAH!!! No harm in trying and with the God willing anything can happen!!!

Other info…
My friend just coming back from Thailand...Temelang Island and Ban Tun. What she want to share is how the people at the island treat medically of H1N1….
They take coconut water with tates and put into the bowl. Leave it with 1 or 2 hours. After that drink it and eat with the tates too…insyaAllah..

Wednesday, August 19, 2009

Selamat Berpuasa



Kepada semua pengunjung diucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan...selamat berpuasa dan selamat berkunjung ke bazar ramadhan...hehehe...

Kepada yg nak ambik kad ni boleh berbuat demikian...dialu-alukan.Thanks.

Buat renungan

Saya mendapat kiriman email drpd seorg kawan,mcm best je...nak kongsi ngan pengunjung sekalian....copy/paste dr email

Doktor memulakan syarahannya dengan membawa para hadirin memikirkan sejenak dengan hadith yang maknanya sedikit sebanyak "Dalam diri-diri kamu ada tanda-tanda kebesaran Tuhan". Doktor menyuruh kita melihat kedua tapak tangan dan perhatikan garis-garis di tapak tangan kita.Garisan-garisan di tangan kiri menunjukkan angka 8 dan 1 dalam Bahasa Arab dan tangan kanan 1 dan 8 dan membawa ke jumlah 81 + 18 == 99 iaitu bilangan nama Allah.

Berikut adalah antara intipati syarahannya secara ringkas:-

1. Cara makan, kenapa kita gunakan tangan?
- Mengikut cara Rasulullah s.a.w,beliau akan menggaulkan lauk dan nasi dengan tangan kanannya dan kemudian membiarkan sebentar, lalu Rasullah saw akan mengambil sedikit garam menggunakan jari kecilnya(yg last tu), lalu Rasullah saw akan menghisap garam itu. Kemudian barulah Rasulullah makan nasi dan lauknya. Mengapa? Kerana kedua belah tangan kita ada mengeluarkan 3 macam enzim,tetapi konsentrasi di tangan kanan kurang sedikit dari yg kiri. Ini adalah kerana enzim yg ada di tangan kanan itu merupakan enzim yang dapat menolong proses penghadaman (digestion), ia merupakan the first process of digestion.Mengapa menghisap garam? Kerana garam adalah sumber mineral dari tanah yg diperlukan oleh badan kita. Dua cecah garam dari jari kita itu adalah sama dgn satu liter air mineral. Kita berasal dari tanah maka lumrahnya bahan yang asal dari bumi (tanah) inilah yg paling berkhasiat untuk kita.Kenapa garam? Selain dari sebab ia adalah sumber mineral, garam juga adalah penawar yang paling mujarab bagi keracunan, mengikut Dr, dihospital-hospital, the first line of treatment for poisoning adalah dengan memberi Sodium Chloride, iaitu GARAM. Garam juga dapat menghalang sihir dan makhluk-makhluk halus yang ingin menggangu manusia.

2. Cara Rasulullah mengunyah -
Rasulullah akan mengunyah sebanyak 40 kali untuk membiarkan makanan itu betul-betul lumat agar perut kita senang memproseskan makanan itu.

3. Membaca Basmalah -(Bismillahirrahma Nirrahim).
Membaca Basmalah sebelum makan untuk mengelakkan penyakit. Kerana bakteria dan racun ada membuat perjanjian dengan Allah swt, apabila Basmalah dibaca maka bakteria dan racun akan musnah dari sumber makanan itu.

4. Cara Rasulullah minum. -
Janganlah kita minum berdiri walaupun ia makruh tetapi ia makruh yang menghampiri kepada haram. Jangan kita minum dari bekas yg besar dan jangan bernafas sedang kita minum . Kerana apabila kita minum dari bekas yg besar, lumrahnya kita akan meneguk air dan dalam proses minum itu, kita tentu akan bernafas dan menghembuskan nafas dari hidung kita. Kerana apabila kita hembus, kita akan mengeluarkan CO2 iaitu carbon dioxide, yang apabila bercampur dgn air H20, akan menjadi H2CO3, iaitu sama dengan cuka, menyebabkan minuman itu menjadi acidic. Jangan meniup air yg panas, sebabnya sama diatas. Cara minum, seteguk bernafas, seteguk bernafas sehingga habis.

Mengapa Islam menyuruh di sebat 100 kali orang belum berkahwin yang berzina, dan merejam sehingga mati org yg sudah berkahwin yang berzina? Badan manusia akan mengeluarkan sel-sel darah putih atau antibiotik yg dapat melawan penyakit. Dan sel-sel ini terdapat di daerah tulang belakang, berdekatan dengan sum-sum tulang manusia. Lelaki yang belum berkahwin dia akan dapat mengeluarkan beribu-ribu sel ini, manakala lelaki yang sudah berkahwin hanya dapat menghasilkan 10 unit sel ini sehari, kerana antara sebabnya ialah kerana sel-sel lain akan hilang kerana perhubungan suami isteri.

Jadi apabila lelaki yang belum berkahwin didapati salah kerana zina hendaklah disebat 100 kali. Ini adalah kerana apabila dia disebat di belakangnya, suatu amaran tentang kesakitan itu akan membuatkan penghasilan beribu sel antibiotik yang dapat melawan virus HIV jika ia ada di badannya, dengan itu dapatlah antibodi melawan virus HIV itu.

Tetapi jika lelaki itu sudah berkahwin,walaupun disebat 100 kali ia akan tetap menghasilkan 10 unit antibodi sahaja, jadi dengan itu hukumannyadirejam hingga mati agar dia tidak dapat merebakkan virus HIV itu. Itulah sedikit sebanyak inti syarahan yg disampaikan oleh Dr Jamnul Azhar. Harap ia akan memberi manfaat pada anda sekalian, dan sedikit informasi yang diberikan oleh Mudaris(guru) ana, Mudaris Iskandar mengenai Kaa'bah.

Mengapa ia terletak di Mekah al-Mukarramah dan mengapa ia empat persegi (cube). Ia terletak di posisinya sekarang kerana setelah dibuat kajian oleh para cendikiawan dari Pakistan dan Arab, didapati, tempat terletaknya Ka'bah sekarang itu, adalah betul-betul di tengah bumi. Mengapa ia empat persegi, ia melambangkan perpaduan ummah yang bergerak maju bersama, equality and unity, tidak seperti bentuk pyramid, dimana ia diumpamakan, seperti hanya seorang pemenang yg berada diatas setelah ia memijak-mijak yang lain. Dan antara lagi sebab mengapa 4 persegi melambangkan 4 imam besar, Maliki, Hambali, Hanafi dan Syafi'i, melambangkan kebenaran keempat-empat Imam tersebut.

Sekian buat renungan bersama ....

Sunday, August 2, 2009

biskut lagi..


CLASSIC BUTTER COOKIES

bahannya :-
370 grm tepung gandum
1sudu teh baking powder
1biji telur
150 gula halus
150 butter - suhu bilik
sedikit esen vanila

carannya:
pukul butter hingga jadi krim ,masukkan gula hingga jadi putih masukkan telur + esen vanila - pukul hingga sebati masukkan tepung yang telah diayak dengan baking powder dulu - kacau ngan spatula sehingga rata masukkan adunan dlm plastik dan simpan dlm peti ais selama 1 jam keluarkan dari peti ais , terap adunan atas plastik canai tebal 1 cm dengan cookies cutter,bakar 180 = 20/25 minit

note :resepi dicedok dr dapur kak ida isk,asaldr dapur yani@myresepi . Thanks yer kakak2.

Biskut raya...

BISKUT DAHLIA

Bahan
225 gm butter
110 gm gula ising
1 biji kuning telur
1/2 s/k esen vanilla
70 gm tepung jagung
120 gm tepung kastad
170 gm tepung rose/tepunng gandum
ceri merah sebagai hiasan

Cara
1. Gaulkan butter dan gula ising sebati.
2. Masukkan telur dan esen vanilla. kacau rata.
3. Ayakkan semua tepung dan masukkan dalam bancuhan butter sedikit demi sedikit.
4. Gunakan acuan dahlia dan pamkan dalam loyang.
5. Letakkan ceri merah ditengah adunan yg dipamkan.
6. Bakar dalam oven suhu 170'c selama 15 - 18 minit.
7. Sejukkan betul dan simpan dalam balang kedap udara.

Kuih Bakar

Hari ni nak kongsi resepi kuih la.cedok dari dapur chef kak Hanieliza.Gambar takda,layan je resepi kat bawah.Selamat mencuba.


KUIH BAKAR

Bahan:
2 cawan tepung gandum
2 cawan santan pekat [1 biji kelapa]
3 cawan jus pandan [ 10 helai daun pandan blend]
1 cawan gula pasir
3 biji telur B
2 s/b majerin
1 s/k garam
1/2 s/k pewarna hijau
Bijan goreng tanpa minyak

Cara-cara:
1. Panaskan oven 180'C selama 15 minit. Gunakan api atas dan bawah.
2. Gaulkan semua bahan supaya sebati. Tapiskan.
3. Tuangkan dalam loyang 8 x 8 yg telah disapukan minyak.
4. Bakar selama 1 jam tapi setelah 30 minit taburkan bijan dan teruskan bakar lagi.
5. Sejukkan dan potong. Hidangkan

Saturday, August 1, 2009

Alam Perkahwinan...


Awal Perkahwinan
Isteri : "Jom kita pergi shopping"
Suami : "Jom..dari duduk rumah, bosan plak.."

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Jom kita pergi shopping"
Suami : "Abang penat laaa..Ayang pergi sendiri laaa..naik lrt ke..drive ke..teksi ke.."

Penghujung perkahwinan
Isteri : "Jom kita pergi shopping"
Suami : "apa shopping moping..?..aku kompang kang...."

***
Awal Perkahwinan
Isteri : "Hari ini kita makan kedai ye.."
Suami : "OK..no problem.."

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Hari ini kita makan kedai ye.."
Suami : "Awak tak boleh masak ke ?"

Penghujung perkahwinan
Isteri : "Hari ini kita makan kedai ye.."
Suami : "awak nikah je lah ngan mamak kedai tu..."

***
Awal Perkahwinan
Isteri : "Ayang mengandung.."
Suami : "Abang tak sabar nak lihat anak kita.."

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Abang tolong buat susu anak.."
Suami : "Abang mengantuk laa..ayang buat laaa.."

Penghujung perkahwinan
Isteri : "Cuba awak tegur anak tu sikit.."
Suami : "Haiii..anak awak..memang ikut mak...gerenti bengong nyer..."

***
Awal Perkahwinan
Isteri : "Ayang masak, abang kemas rumah ye.."
Suami : "OK..no problem.."

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Ayang masak, abang kemas rumah ye.."
Suami : "Saya penat, awak ajelahh yang buat.."

Penghujung perkahwinan
Isteri : "Ayang masak, abang kemas rumah ye.."
Suami : " apa kata awak masak, awak kemas, awak buat sumer...saya nak kuar ngan maid kita yg baru ni...."..

***
Awal Perkahwinan
Isteri : "Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?"
Suami : "Apa yang ayang inginkan.."

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?"
Suami : "Setiap tahun saya berikan...tak cukup lagi ke ?"

Penghujung perkahwinan
Isteri : "Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?"
Suami : "kompang nak ?"...

***
Awal Perkahwinan
Isteri : "Ayang tak pandai masak.."
Suami : "takpe, biar abang masak.."

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Ayang tak pandai masak.."
Suami : "masak jer la apa2 jer.."

Penghujung perkahwinan
Isteri : "Ayang tak pandai masak.."
Suami : " bakar je lar dapur tu..."...

Sumber:disini

Thursday, July 30, 2009

Selamat Pagi cikgu....


Cikgu2 jangan marah yer,sekadar hiburan je...


Murid : Selamat pagi, cikgu.


Cikgu : (Menengking) Mengapa selamat pagi sahaja? Petang dan malam awak doakan saya tak selamat?


Murid : Selamat pagi, petang dan malam cikgu!


Cikgu : Panjang sangat! Tak pernah dibuat oleh orang! Kata selamat sejahtera! Senang dan penuh bermakna. Lagipun ucapan ini meliputi semua masa dan keadaan.


Murid : Selamat sejahtera cikgu!


Cikgu : Sama-sama, duduk! Dengar sini baik-baik. Hari ini cikgu nak uji kamu semua tentang perkataan berlawan. Bila cikgu sebutkan perkataannya, kamu semua mesti menjawab dengan cepat, lawan bagi perkataan-perkataan itu, faham?


Murid : Faham, cikgu!


Cikgu : Saya tak mahu ada apa-apa gangguan.


Murid : (senyap)


Cikgu : Pandai!


Murid : Bodoh!


Cikgu : Tinggi!


Murid : Rendah!


Cikgu : Jauh!


Murid : Dekat!


Cikgu : Keadilan!


Murid : UMNO!


Cikgu : Salah!


Murid : Betul!


Cikgu : Bodoh!


Murid : Pandai!


Cikgu : Bukan!


Murid : Ya!


Cikgu : Oh Tuhan!


Murid : Oh Hamba!


Cikgu : Dengar ini!


Murid : Dengar itu!


Cikgu : Diam!


Murid : Bising!


Cikgu : Itu bukan pertanyaan, bodoh!


Murid : Ini ialah jawapan, pandai!


Cikgu : Mati aku!


Murid : Hidup kami!


Cikgu : Rotan baru tau!


Murid : Akar lama tak tau!


Cikgu : Malas aku ajar kamu!


Murid : Rajin kami belajar cikgu!


Cikgu : Kamu gila!


Murid : Kami siuman!


Cikgu : Cukup! Cukup!


Murid : Kurang! Kurang!


Cikgu : Sudah! Sudah!


Murid : Belum! Belum!


Cikgu : Mengapa kamu semua bodoh sangat?


Murid : Sebab saya seorang pandai!


Cikgu : Oh! Melawan!


Murid : Oh! Mengalah!


Cikgu : Kurang ajar!


Murid : Cukup ajar!


Cikgu : Habis aku!


Murid : Kekal kami!


Cikgu : O.K. Pelajaran sudah habis!


Murid : K.O. Pelajaran belum bermula!


Cikgu : Sudah, bodoh!


Murid : Belum, pandai!


Cikgu : Berdiri!Murid : Duduk!


Cikgu : Saya kata UMNO salah!


Murid : Kami dengar KeADILan betul!


Cikgu : Bangang kamu ni!


Murid : Cerdik kami tu!


Cikgu : Rosak!


Murid : Baik!


Cikgu : Kamu semua ditahan tengah hari ini!


Murid : Dilepaskan tengah malam itu!


Cikgu : (Senyap dan mengambil buku-bukunya keluar.)


Sumber di gelihati.blogspot.com


8C SEBAB SUAMI BENCI ISTERI...



Dari Dato Dr Fadillah Kamsah

C1. CABAR
Lelaki mempunyai ego mereka tersendiri. Jadi mereka tidak suka dicabar terutama sekali oleh wanita. Wanita perlu tahu batas tindakan mereka agar lelaki tidak rasa tercabar.Isteri kalau bergaduh dengan suami mulalah kata "Kalau awak berani cubalah cari perempuan lain! Dr Fadillah kata JGN CABAR SUAMI... nanti suami buat betul-betul isteri juga yg putih mata...


C2. CABUL

Cabul ni bermaksud keji dari segi perangai sehingga seseorang wanita itu langsung tidak malu. Misalnya bergaul bebas dgn lelaki yang bukan muhrim tanpa menghirau batas pergaulan.Juga perbuatan & kata2 isteri yang tak sopan (isteri hilang sifat malu)seperti keluarkan kata2 yg tidak baik pada mertua...


C3. CELUPAR

Wanita yg cantik akan kelihatan hodoh jika mulutnya celupar.Celupar lebih kurang cabul juga. Isteri selalu cakap yang tidak manis, selalu terlepas cakap pada suami sehingga membuat suami jauh hati.


C4. COMOT

Terdapat wanita yg cantik tetapi comot. Comot ini samada melibatkan wajah wanita itu, penampilannya yg selekeh,kerja yg dilakukan serta tindak-tanduknya. Contohnya, isteri bila nak keluar rumah baru nak bersolek dan comel tapi kat rumah comot. Suami pula di tempat kerja asyik pulak nampak yg comel2 aje... Ada isteri kata - mekap untuk suami,tapi kat rumah tak praktik pun.


C5. CEMBURU

Cemburu perlu dalam sesuatu hubungan.Tetapi wanita yg terlampau cemburu hingga pasangannya merasa terkongkong akan membawa padah kepada perhubungan mereka. Ini membuatkan lelaki akan rasa diri mereka tidak dipercayai. Suami lemas kalau isteri cemburu berlebih-lebihan... sikit2 dok telefon suami kat tempat kerja. Suami baru balik kerja dah kita tanya macam-macam. Suami balik lewat overtime dah syak yg bukan2...


C6. CEREWET

Kata ulama hati wanita terletak pada mulutnya.Oleh itu wanita perlu mengawal percakapannya. Suami tak suka bila isteri cerewet tak bertempat. Contohnya kalau suami bawa makan luar, isteri nak tempat yang class2 aje. Restoran nak ada air-cond aje.


C7. CINCAI

Buat kerja rumah cincai, masak cincai, kemas rumah cincai, jaga anak cincai.Dr Fadillah kata suami paling benci bila isteri cincai jaga anak...anak dah masuk longkang tapi mak dok lepak depan tv lagi....


C8. CUAI

Kebiasaan lelaki tidak suka jika pasangannya cuai terutama apabila ia melibatkan masa. Misalnya apabila suami menetapkan keluar jam 3 tetapi pada masa yg ditetapkan isteri masih sibuk bersiap,bersolek, mengemas.Ini akan membuatkan mereka benci kerana situasi sebegini.


Sumber:ADY

Wednesday, July 29, 2009

Rahsia kuku dan anda...




Bentuk kuku kita memiliki makna yang berbeza. Bagaimanakah bentuk kuku kawan baik, pasangan atau diri anda? Kenalilah wataknya


1.Kuku yang baik, rapi dan indah :Menunjukkan watak orang yang halus perasaannya. Bentuk kuku seperti ini jarang dimiliki orang yang bertubuh besar dan kuat.

2. Bentuk kuku pendek tetapi lebar :Biasanya orang yang memiliki kuku yang seperti ini memiliki sikap yang praktis dan cekap dalam ilmu, otaknya cerdas dan ingatannya tajam. orang yang memiliki kuku yang seperti ini sukakan muzik dan lagu.

3. Bentuk kuku yang agak panjang dan berwarna pucat :Menunjukkan orang tersebut terlalu banyak rancangan dan cakap, tetapi tidak membuat sebarang kerja sehingga sering mengelamun melayani perasaan. Ia juga agak malas dan kalau ia melakukan sebarang kerja sering dalam keadaan ragu-ragu.

4. Bentuk kuku sedang dan warna merah sedikit :Menunjukkan pemiliknya mempunyai motivasi yang baik dalam pekerjaan, selalu menjaga kebersihan dan memiliki rasa persaudaraan yang tinggi.

5. Bentuk kuku bersegi tetapi rata :Biasanya orang ini memiliki sifat yang kurang pandai bergaul, sedikit kewibawaan, tidak mudah menjadi kaya dan kurang pengetahuan.

6. Bentuk kuku langsing :Orang yang memiliki bentuk kuku ini biasanya halus budi pekertinya tetapi sering merasa was-was, mudah ditimpa kesialan dan kurang berwibawa.

7. Bentuk kuku panjang bulat berwarna kuning :Bentuk kuku seperti ini menandakan pemiliknya orang yang jujur, sabar,pandai , tinggi darjatnya dan boleh hidup mulia dengan anak isterinya.

8. Bentuk kuku runcing kebawah atau seperti biji timun :Menunjukkan orang yang memiliki kuku seperti ini sering was-was, bodoh,mudah diserang penyakit, mudah terkejut dan tak kuat bekerja.

9. Bentuk kuku runcing tetapi besar dan tebal :Biasanya orang yang memiliki kuku yang seperti ini memiliki sifat kerasdengan pendiriannya, sering berpindah randah tempat tinggalnya, suka berjalan jauh dan suka berkahwin atau suka bertukar pasangan hidup.

10. Bentuk kuku bersegibahagian bawah sedikit runcing :Menunjukkan orang yang memiliki kuku seperti ini tidak memiliki kewibawaan, bodoh dan kalau bekerja hanya diperingkat rendah sahaja.

11. Bentuk kuku besar dan banyak garisan :Biasanya orang yang memiliki kuku yang seperti ini biasanya akan menjurus pada susah dan sering berdepan dengan bahaya. Tetapi garisan tersebut tidakselama-lamanya kelihatan di kuku. Kalau garis tersebut sudah hilang dankelihatan bersih menandakan orang itu akan memperolehi berkat.

12. Bentuk kuku yang banyak seratnya (serabut) :Menandakan jika orang tersebut sering ditimpa kesusahan jauh dari sanak keluarga boleh mati disebarang tempat.

13. Bentuk kuku seperti kikir :Bila seseorang memiliki bentuk kuku seperti ini menandakan kemungkinan orang itu akan memperolehi halangan yang besar atau akan memperolehi bahaya.

14. Kuku yang banyak titik-titiknya dibahagian bawah kelihatan hitam :Kedudukan kuku seperti ini memberi suatu petanda bahawa orang tersebut dalam situasi bahaya besar yang boleh juga membawa kematiannya.


Nota : Artikel ini hanyalah sebagai bacaan semata-mata untuk menambah pengetahuan dan bukan untuk dipercayai 100% .Dipetik dr blog Ady

Monday, July 27, 2009

First Tag




First time kena tag...dari Kak Noor .


Soalan tag adalah :


1)kenapa korang rasa korang patut dapat award ni?

Sebab dah orang nak bagi,ambik aje la...terima kasih kepada yg memberi...


2)ucapkan penghargaan kpd sesiapa saja, setelah anda menerima award ini?

Ucapan terima kasih kepada kak noor yg m'tag saya ni...kepada semua yg sudi singgah kat blog saya dan yg meninggalkan jejak kat blog saya ni...juga kpd pengunjung yg singgah tapi tak tinggal jejaknyer kat cni....lain kali sudi2kanlah tinggalkan komen dan pendapat yer...

3)korang wajib bagi 10 orang penerima award ini
Tak ada sapa la....wajib ke?huhuhu....ya ampuuunnn....

Sunday, July 26, 2009

Gabra weii...


Hari ni belajar kete,rasa berdebar2 sangat sebelum sampai sekolah memandu .Rupa2nyer...kena bawak ke jalanraya da.Apa lagi,terciptalah memori enjin mati kat traffic light.Tiga kali mati weiii...gabra la weii,hilang fokus.Nasib uncle yg ngajar tu tak ikut gabra sekali kalau tak haru biru gak la.



Tapi seronok la,macam tak percaya boleh bawak kat jalan.Yang paling aku takut kat traffic light la...seram wei kalu sampai situ...nak nak kalau kete kat belakang banyak,bertambahlah gabra aku.Terketar2 jadinyer...padahal bukan apa pun...hihihi.




Pengalaman macam ni mesti pernah dilalui oleh kebykkan org kot...ke aku je?kuang 3x.Hari ni jalan tak sibuk sangat..so ok la sikit...jalanraya tu aku yg punyer...kihkihkih.Yang pasti rasa berdebar tak hilang lagi la....tak tahu la kenapa.Mungkin sebab lepas ni kena bawak kat jlnraya lagi kan.




Sabo je la...




Friday, July 24, 2009

Thursday, July 23, 2009

Sekadar Renungan...




WAKTU-WAKTU YANG MUSTAJABNYA DOA

Oleh:Ismail bin Marsyud bin Ibrahim Ar-Rumaih

Allah memberikan setiap waktu dengan keutamaan dan kemuliaan yang berbeza-beza, di antaranya ada waktu-waktu tertentu yang sangat baik untuk berdoa, akan tetapi kebanyakan orang mensia-siakan kesempatan yang baik tersebut. Mereka menyangka bahawa seluruh waktu memiliki nilai yang sama dan tidak berbeza. Setiap muslim seharusnya memanfaatkan waktu-waktu yang utama dan mulia untuk berdoa agar mendapatkan kejayaan, keuntungan, kemenangan dan keselamatan.

Adapun waktu-waktu mustajaba tersebut antara lain ialah

(1). Sepertiga Akhir Malam
Dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu bahawasanya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda."Ertinya : Sesungguhnya Rabb kami yang Maha Berkah lagi Maha Tinggi turun setiap malam ke langit dunia hingga berbaki sepertiga akhir malam, lalu berfirman ; barangsiapa yang berdoa, maka Aku akan kabulkan, barangsiapa yang memohon, pasti Aku akan perkenankan dan barangsiapa yang meminta ampun, pasti Aku akan mengampuninya" . (Shahih Al-Bukhari, kitab Da'awaat bab Doa Nisfullail 7/149-150)

(2). Tatkala Berbuka Puasa Bagi Orang Yang Berpuasa
Dari Abdullah bin 'Amr bin 'Ash Radhiyallahu 'anhu bahawa dia mendengar Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda."Ertinya : Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika saat berbuka ada doa yang tidak ditolak". (Sunan Ibnu Majah, bab Fis Siyam La Turaddu Da'watuhu 1/321 No. 1775. Hakim dalam kitab Mustadrak 1/422. Dishahihkan sanadnya oleh Bushairi dalam Misbahuz Zujaj 2/17)

(3). Setiap Selepas Shalat Fardhu
Dari Abu Umamah, sesungguhnya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam ditanya tentang doa yang paling didengari oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala, baginda Shallallahu 'alaihi wa sallam menjawab."Ertinya : Di pertengahan malam yang akhir dan setiap selesai shalat fardhu".(Sunan At-Tirmidzi, bab Jamiud Da'awaat 13/30. Dishahihkan oleh Al-Albani di dalam Shahih Sunan At-Tirmidzi 3/167-168 No. 2782).

(4). Ketika Saat Perang Berkecamuk
Dari Sahl bin Sa'ad Radhiyallahu 'anhu bahawa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda."Ertinya : Ada dua doa yang tidak tertolak atau jarang tertolak ; doa ketika saat adzan dan doa ketika perang berkecamuk". (Sunan Abu Daud, kitab Jihad 3/21 No. 2540. Sunan Baihaqi, bab Shalat Istisqa' 3/360. Hakim dalam Mustadrak 1/189. Dishahihkan Imam Nawawi dalam Al-Adzkaar hal. 341. Dan Al-Albani dalam Ta'liq Alal Misykat 1/212 No. 672).

(5). Sesaat ketika Hari Jum'at
Dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu bahawa Abul Qasim Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda."Ertinya : Sesungguhnya pada hari Jum'at ada satu saat yang tidaklah bertepatanseorang hamba muslim shalat dan memohon sesuatu kebaikan kepada Allah melainkan akan diberikan padanya, beliau berisyarat dengan tangannya akan sedikitnya waktu tersebut". (Shahih Al-Bukhari, kitab Da'awaat 7/166. Shahih Muslim, kitab Jumuah 3/5-
6)Waktu yang sesaat itu tidak boleh diketahui secara tepat dan masing-masing riwayat menyebutkan waktu tersebut secara berbeza-beza, sebagaimana yang telah disebutkan oleh Ibnu Hajar di dalam Fathul Bari 11/203.Dan kemungkinan besar waktu tersebut berada ketika saat imam atau khatib naik ke mimbar sehingga selesai shalat Jum'at atau sehingga selesai waktu shalat ashar bagi orang yang menunggu shalat maghrib.

(6). Ketika Waktu Bangun Tidur Pada Malam Hari Bagi Orang Yang Sebelum Tidur Dalam Keadaan Suci dan Berdzikir Kepada Allah
Dari 'Amr bin 'Anbasah Radhiyallahu 'anhu bahawa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda."Ertinya :Tidaklah seorang hamba tidur dalam keadaan suci lalu terbangun pada malam hari kemudian memohon sesuatu tentang urusan dunia atau akhirat melainkan Allah akan mengabulkannya" . (Sunan Ibnu Majah, bab Doa 2/352 No. 3924. Dishahihkan oleh Al-Mundziri 1/371 No. 595)Terbangun tanpa sengaja pada malam hari.(An-Nihayah fi Gharibil Hadits 1/190)Yang dimaksudkan dengan "ta'ara minal lail" terbangun dari tidur pada malam hari.

(7). Doa Di antara Adzan dan Iqamah
Dari Anas bin Malik Radhiyallahu 'anhu bahawa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda."Ertinya : Doa tidak akan ditolak di antara adzan dan iqamah". (Sunan Abu Daud, kitab Shalat 1/144 No. 521. Sunan At-Tirmidzi, bab Jamiud Da'waat 13/87. Sunan Al-Baihaqi, kitab Shalat 1/410. Dishahihkan oleh Al-Albani, kitab Tamamul Minnah hal. 139)

(8). Doa Ketika Waktu Sujud di Dalam ShalatDari Ibnu Abbas Radhiyallahu 'anhu bahawa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda."Ertinya : Adapun pada waktu sujud, maka bersungguh-sungguhl ah berdoa keraan saat itu sangat tepat untuk dikabulkan". (Shahih Muslim, kitab Shalat bab Nahi An Qiratul Qur'an fi Ruku' wa Sujud 2/48)Yang dimaksudkan adalah sangat tepat dan layak untuk dikabulkan doa kamu.

(9). Ketika Saat Sedang Hujan
Dari Sahl bin a'ad Radhiyallahu 'anhu bahawasanya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda."Ertinya : Dua doa yang tidak pernah ditolak ; doa ketika waktu adzan dan doa ketika waktu hujan". (Mustadrak Hakim dan dishahihkan oleh Adz-Dzahabi 2/113-114. Dishahihkan oleh Al-Albani dalam Shahihul Jami' No. 3078).Imam An-Nawawi berkata bahawa penyebab doa pada waktu hujan tidak ditolak atau jarang ditolak ialah kerana pada saat itu sedang turun rahmat khususnya curahan hujan pertama di awal musim. (Fathul Qadir 3/340).

(10). Ketika Saat Ajal Tiba
Dari Ummu Salamah bahawa Rasulullah 'alaihi wasallam mendatangi rumah Abu Salamah (pada hari wafatnya), dan beliau mendapati kedua mata Abu Salamah terbuka lalu beliau 'alaihi wasallam memejamkannya kemudian bersabda."Ertinya : Sesungguhnya tatkala ruh dicabut, maka pandangan mata akanmengikutinya' . Semua keluarga histeria. Baginda 'alaihi wasallam bersabda : 'Janganlah kalian berdoa untuk diri kalian kecuali kebaikan, kerana para malaikat mengamini apa yang kamu ucapkan". (Shahih Muslim, kitab Janaiz 3/38)

(11). Ketika Lailatul Qadar
Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman."Ertinya : Malam kemuliaan itu lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu penuh kesejahteraan sehingga terbit fajar". (Al-Qadr : 3-5)Imam As-Syaukani berkata bahawa kemuliaan Lailatul Qadar mengharuskan doa setiap orang pasti dikabulkan. (Tuhfatud Dzakirin hal. 56)

(12). Doa Ketika Hari Arafah
Dari 'Amr bin Syu'aib Radhiyallahu 'anhu dari bapaknya dari datuknya bahawasanya Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda."Ertinya : Sebaik-baik doa adalah pada hari Arafah". (Sunan At-Tirmidzi, babJamiud Da'waat 13/83. Dihasankan oleh Al-Albani dalam Ta'liq alal Misykat 2/797 No. 2598)

http://almanhaj.or.id/index.php?action=more&article_id=101&bagian=0
Di edit dan diterjemah oleh Abu Usamah
dipetik dr laman web uzar.

Wednesday, July 22, 2009

Akhirnyer....

Berjaya gak akhirnyer blog ni bertukar kulit...kihkihkih.Setelah sekian lama tak update blog ni,malam ni aku tukarkan kulit dia dulu,next time baru taruk citer lain lak.Nak taruk n3 apa la agaknyer ye...tak ada bende menarik rasanyer,selain dari resepi.

Esok nak gi belajar kete,lesen L dah sebulan dapat,tadi baru gi ambik.Berdebar2 gak rasanyer nih...pestime nak pegang stereng kete la katakan.Tapi teruja la jugok.

Tadi Cikgu kat sekolah memandu cakap,4 Ogos ni ada dibuat test utk lesen P.Manalah aku sempat nk ambik,belajar pun belum.Kalau aku terror,sempat la kot.Kalu terketar2,nampaknyer berbulan2 lagi la nk buat test P.

Tuesday, July 7, 2009

Serunding Ikan Bilis

SERUNDING IKAN BILIS
Bahan2:
300-350g ikan bilis - dibersihkan & digoreng garing
120g kerisek
500ml santan - dari 1 biji kelapa
2 camb ketumbar }1 camb jintan manis } disangai & dikisar
1 camb jintan putih }
2 camb gula merah
3 helai daun kunyit - dimayang halus
garam secukupnya

Bahan Kisar:
10-12 tangkai cili kering - dipotong & direndam
100g bawang merah
50g bawang putih
30g halia
2cm lengkuas
2 batang serai

Cara2:

Jerang semua bahan kecuali ikan bilis. Kacau hingga mendidih (api sederhana)kemudian perlahankan api dan kacau selalu hingga hampir kering. Campurkan dengan ikan bilis yg sudah digoreng rangup, kacau hingga serunding betul-betul kering dan berminyak. Jika mahu menggunakan sebagai inti karipap atau popia mini, tumbuk dulu ikan bilis goreng hingga halus sebelum dicampur dengan serunding yg hampir kering tadi.

Sumber:Norzailina Nordin

Serunding daging

SERUNDING DAGING
Bahan2:
500g daging lembu, direbus & dicarik halus ikut uratnya
1 biji kelapa parut, dijadikan kerisek
500ml santan (dari 1 kelapa)
4 camb serbuk cili
2 camb ketumbar } disangai & dikisar
1 camb jintan manis}
1 camb jintan putih}
2 camb gula
3 helai daun kunyit, disimpulkan
garam secukupnya

Bahan Kisar:
100g bawang merah
50g bawang putih
30g halia
3 batang serai
2cm lengkuas

Cara2:

Jerang daging carik dengan semua bahan di atas api sederhana. Bila semakin kering, perlahankan api dan kacau tanpa henti. Bubuh sedikit garam (ia akan masin bila kering). Kacau hingga peroi dan berwarna coklat kehitaman. Ketepikan daun kunyit dan sajikan.


Sumber:Norzailina Nordin

Kek Lapis Horlicks

Kek Lapis Horlicks

Bahan-Bahan:
10 biji telur
16 oz mentega
220 gm gula kaster
240 gm tepung gandum
200 gm horlicks
1 tin susu pekat (397gm)

Cara:
Pukul mentega dan gula hingga kembang. Masuk telur satu persatu, gaul rata. Masuk tepung, horlicks dan susu serta gaul sebati. Bakar selapis-selapis hingga selesai.


Resepi diceduk dr blog Abg Rozzan.blogspot.com

Monday, July 6, 2009

Resepi rendang ayam

RENDANG AYAM KERISIK

BAHAN-BAHAN :

1 ekor ayam (+/- 1 kg)-dipotong 16/ikut suka
1 keping asam gelugur
400 ml santan (dr 1 biji kelapa)
130 gm kerisik
1 sudu besar ketumbar
1 sudu teh jintan manis ( disangai & tumbuk)
1 sudu teh jintan putih

2 helai daun limau purut
Gula,garam secukup rasa.

BAHAN KISAR :

12-15 tangkai cili kering
½ labu bawang besar
6 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
3 cm halia
2 cm lengkuas
2 cm kunyit
1 batang serai

CARA MEMBUATNYA :

Jerang ayam dgn semua bahan kecuali kerisik dan rempak tumbuk.Masak di atas api perlahan hingga mendidih.Bila ayam masak,keluarkan.Bubuh kerisik,daun limau purut dan rempah tumbuk.Kacau sekali sekala.Kacau tanpa henti hingga kuah kering dan berwarna coklat tua.Masukkan ayam semula,kacau rata dan bolehlah diangkat.

Selamat mencuba.

Resepi asal oleh :Norzailina Nordin (Majalah Keluarga Oktober 2006)

Monday, June 22, 2009

Cuci mata...



















































Gambar ini diambil dr blog2 pembuat kek yg pro...bagi yg nak tgk lebih banyak silalah mgooggle yer,sbb saya pun dah lupe kat blog mane...kalu yg ada kat gambar tu,ha kat situ la puan2 blh pi tengok...

Lama tak update

Ayooo..lama benor tak update blog ku ini...kat 2 bulan dah.Nak kena bersemangat ni...adoi .Nak mulakan dgn apa yer?Apa kata tengok je dulu video kat bawah ni.


video

Saturday, May 23, 2009

Majlis yg dah berlalu....

Saje je letak gambar ni,dah tak tahu nak letak n3 apa,gambar sekitar majlis kecil2lan hari jadi ziyad pd 3 mei yg dah lama berlalu dan gambar cucu sedarakuyag lahir akhir bulan april lalu...layannn jer lah...

Apa ke nama dia den lupa nak tanya..lama tak pi tengok.

Dari mana dia dpt lilin aku pun tak tahu...berasap sakan tu..meletup mcm bunga api...tgk muka ziyad mc takut jer nak tiup lilin tu..

Haziq tunjuk dada...

Kek choc moist Ben 10...buat sendiri jer


Sayur lemak kubis...

Resepi sayur lemak kubis sedap dimakan senang dimasak...resepi simple,main campak2 pun jadi,tak percaya?cubalah dulu baru tahu,memang senang sangat...layannn....




Bahan-bahan :

  • 1/2 biji kobis - hiris ikut suka
  • 1 labu bawang besar - hiris besar
  • 1 batang lada merah - hiris serong
  • sebiji karot
  • santan secukupnyer
  • garam secukup rasa
  • 1@2 ekor ikan (rebus dan tumbuk dgn sedikit lada hitam

Cara2
:

1. Satukan kesemua bahan2 di dalam periuk dan masak hingga mendidih.

2.Jangan lupa perasakan ngan garam secukup rasa.