Friday, February 27, 2009

Lagi video da...

VIDEO LAGI....tak pa la...tengok jer bukan kena bayar pun....video ni ditunjukkan cara buat basketweave...jom layannn...


video

Cari ilham la..

Ni lagi video untuk yang gemar membuat kek untuk kanak2...mana la tahu kot2 dapat ilham dari video ni....tengok jangan tak tengok yer...


video

KEK BARBIE DAA....

Ha di sini ada video ditunjukkan macammana nak buat kek barbie yang cute miut tu...lepas ni boleh la bereksperimen....saya pun belum buat lagi...tunggu la satu hari pasti akan ku buat...


video

Wednesday, February 25, 2009

Sajer je...



Mengusahakan sesuatu itu adalah jauh lebih baik daripada tidak melakukan apa-apa walaupun ada kalanya yang diusahakan itu gagal.


Mari makan Kek

Hai..kali ni kita makan kek plak...yang bebonar nyer,kek ni dah lama saya buat cuma malas benor nak upload kat blog...hari ni saya rasa rajin sikit,maka muncullah resepi kek ni kat sini.Asal resepi ni kak Ani punyer (Resipinoraini.blogspot.com).jadi apa tunggu lagi layan la....

KEK ZEBRA/PELANGI



Bahan-bahan :


250 gm mentega

220 gm gula kastor

220 gm tepung kek

4 biji telur A

1 sudu teh serbuk penaik

50 ml susu cair

1 sudu teh emulco coklat *(esen vanila)

1 sudu makan serbuk koko *(tak perlu)

sedikit pewarna merah (ikut suka hati la ) *(warna-warni)


Cara Membuatnya :

1. Griskan tin pembakar bulat berukuran inci dan lapik kertas serap minyak.

2. Satukan mentega dan gula lalu dipukul hingga gebu dan putih.

3. Masukkan telur sebiji demi sebiji dan pukul hingga sebati.

4. Ayak tepung dan serbuk penaik. Masukkan dalam adunan mentega berselang-seli dengan susu cair.

5. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian dan warnakan merah dan satu bahagian lagi dimasukkan serbuk koko dan emulco coklat.(Kalau guna warna warni bahagi kepada 3 bahagian dan warnakan.)

6. Mula-mula masukkan 1 senduk warna merah ditengah-tengah tin.Kemudian tuangkan 1 senduk warna koko diatas merah tadi dan kemudian warna merah.Ulangi proses hingga habis adunan digunakan. Ratakan adunan agar memenuhi tin.

7. Masukkan ke dalam ketuhar yang telah dipanaskan ke suhu 180 darjah celcius selama 15 minit.

8. Bakar kek selama sejam hingga masak.


Klau nak warna-warni :(yg dlm braket tu,warna hijau mcm diatas)
  • ganti emulco coklat dengan esen vanila
  • serbuk koko tak perlu
  • sedikit pewarna merah, kuning atau apa2 warna yg anda berkenan la.
Prosesnyer sama saja...selamat mencuba yer...


Jom makan Donut

Hai...ni saya nak jemput semua pengunjung blog saya makan donat yg gebus kat bawah ni...sebelum tu kena la buat dulu baru boleh makan....ha ha ha...peace no war...





RESEPI DONAT SENANG BUAT :
  • 3 1/2 sudu kecil yis segera (mauripan)
  • 1/4 cawan air suam
  • 1 1/2 cawan susu segar, pada suhu bilik ATAU dipanaskan sedikit
  • 1/2 cawan gula halus
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 biji telur
  • 1/3 cawan shortening/butter
  • 5 cawan tepung gandum
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-cara

  1. Masukkan air suam dan yis ke dalam mangkuk yang besar (mixing bowl), biar 5 minit atau sehingga berbuih.
  2. Masukkan susu, gula, garam, telur, shortening/butter dan 2 cawan tepung. Gaulkan sehingga sebati. Masukkan lagi tepung sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh. Uli doh sehingga permukaan ia jadi licin dan tidak melekat pada tangan.Kalau uli lama lagi bagus,dalam 15 - 20 minit,pakai tangan la,kalau pakai mesin ikut je mesin punye timing.
  3. Tutup mangkuk dengan kain lembab atau plastic wrap dan biarkan pada suhu bilik sehingga naik dua kali ganda.
  4. Taburkan sedikit tepung di atas papan canai, canaikan doh tadi kepada ketebalan 1/2 inci. Potong dengan donut cutter. Bahagikan doh kepada 18 bahagian yg seimbang. Bulatkan doh, buat lobang ditengah-tengah degan jari.
  5. Tutup donut dengan kain kering dan rehat selama 15 minit atau sehingga naik dua kali ganda.
  6. Panaskan minyak. Goreng donut dengan api kecil atau sederhana sehingga perang keemasan. Jangan guna api besar, nanti doh kat dalam tak masak.
  7. Toskan minyak. Salut degan icing semasa donut itu masih panas.

Tips : (Kalau donut byk sgt,rasa2 tak habis nak dimakan sekaligus)

1. Goreng donat sekadar untuk keperluan sahaja. Jika lima orang makan, goreng 15 biji sahaja.
Ini untuk mengelakkan pembaziran dan donat yang lebih akan menjadi keras
.
2. Donat boleh disimpan dalam peti sejuk atau difrozenkan. Caranya goreng donat hingga ia kembang tetapi masih putih. Proses ini untuk mematikan yisnya. Angkat dan toskan. Sejukkan dan susun dalam bekas plastik. Jika hendak dimakan esok, simpan di tempat chiller saja.Jika mahu disimpan lama, simpan dalam peti dinginbeku (frozen).

3. Apabila hendak digoreng, keluarkan donat 1 jam sebelumnya.Gorenglah seperti biasa hingga kekuningan.


Wednesday, February 18, 2009

KEK LAPIS PANDAN

Resepi ini asalnya dr blog kak ani (resepinoraini.blogspot.com).Saya copy paste jer malas nak taip...so layan jer..selamat mencuba.








Bahan-bahan :

1 biji kek span pandan bersaiz 9 inci

Bahan Kastad:
1000 gm air
125 gm gula
5 helai daun pandan,disimpulkan
110 gm susu cair Carnation/Ideal
2 gm mentega (sedikit saja)
1 1/2 sudu teh jeli segera (instant jelly)
85 gm tepung Hoen Kwee (hijau)
50 gm santan serbuk (segera)

Cara Membuatnya :
1. Kek span dihiris 3 lapisan. Ketepikan.
2. Satukan semua bahan diatas ke dalam sebuah periuk.
3. Kacau diatas api sederhana hingga pekat dan mendidih. Angkat.
4. Sediakan tin springform atau loose tin bersaiz 9 inci.
5. Masuk lapisan kek pertama.Ia perlu kecil sedikit dari tin.Jika besar potong tepinya.
6. Ambil satu cawan kastad dan tuangkan diatas dan kelilingnya. Ratakan.
7. Buat lapisan kedua dan ketiga.Habiskan kastad. Biarkan sejuk baru masuk petiais.
8. Sejukkan kek 5 jam dalam peti ais sebelum dipotong.
9. Hiaskan mengikut citarasa anda.

Tips:
1. Mentega bertujuan untuk kilatkan kastad.
2. Pandan boleh diblend dengan sedikit air.
3. Boleh guna santan segar (250 gm santan, air jadi 800 gm)
4. Tin springform boleh dibuka di tepi.Loose tin boleh dibuka dari bawah.Perlu guna tin jenis ini supaya kek mudah dikeluarkan.
5. Kek perlu disejukkan pada suhu bilik sebelum masuk petiais.

Saturday, February 14, 2009

Mana satu kategori anda?


3 GOLONGAN MANUSIA :

1) Orang yang berjaya

Orang yang berjaya ialah orang yang sentiasa berubah ke arah yang lebih baik.Baginya:"Hari ini lebih baik daripada semalam."

Sayidina Abu Bakar al-siddiq sentiasa berkata sesuatu yang lebih baik daripada apa yang dikatakannya pada hari sebelumnya. Demikianlah sehingga akhir hayatnya.


2)
Orang yang tertipu atau terpedaya

Orang yang tertipu dan terpedaya ialah orang yang tidak ada perubahan pada dirinya hari demi hari.Walaupun dia mendapat ilmu,tip,petua dan sebagainya,langsung tidak diamalkan kerana menyangka dirinya sudah pandai.

3)
Orang yang celaka

Orang yang celaka ialah orang yang amalannya semakin hari semakin berubah kearah yang lebih teruk dan buruk.Orang akan bising dan merungut apabila pendapatan harian daripada perniagaan berkurangan. Tetapi orang jarang-jarang mahu bermuhasabah diri jika amalan harian berkurangan.


Harapnya kita tergolong dalam kategori 1.Insyaallah,sama-sama kita berusaha kearah yamg lebih baik.




Renungan bersama...


PUNCA SEMPIT PINTU REZEKI

  • Meninggalkan solat
  • Derhaka kepada Allah s.w.t.
  • Derhaka kepada ibu bapa.
  • Membiarkan ahli keluarga derhaka kepada ibu bapa dan Tuhan.
  • Memutuskan hubungan kekeluargaan.
  • Enggan membayar zakat.
  • Enggan membayar hutang.
  • Melakukan zina,homoseks,lesbian atau aktiviti sejenisnya.
  • Memakan harta riba.
  • Memakan harta anak yatim.
  • Hati kotor.
  • Sering berdusta.
  • Menerima dan memberi rasuah.
  • Riyak (menunjuk-nunjuk).
  • Merahsiakan ilmu daripada orang lain.
  • Khianat terhadap orang lain.
  • Mengungkit-ungkit pemberian.
  • Menyelidiki rahsia orang.
  • Menyebarkan fitnah.
  • Cuai ketika membuang air kecil seperti kencing berdiri atau tidak istibra'.
  • Kurang doa.

AMALAN BERTINDAK UNTUK MURAH REZEKI

  • Patuh segala suruhan Allah s.w.t.
  • Bermunajat pada malam hari.
  • Buat baik kepada ibu bapa.
  • Sentiasa mendoakan ibu bapa.
  • Membaca al-quran setiap hari.
  • Solat taubat.
  • Beristighfar.
  • Solat sunat isyrak dan Duha setiap hari.
  • Bertawakal kepada Allah agar terbuka pintu rezeki.
  • Banyak bersedekah dengan ikhlas.
  • Menyediakan kemudahan untuk anak yatim.
  • Membantu orang miskin dan mereka yang memerlukan pertolongan.
  • Memberi makan binatang seperti burung,kucing,anjing,ikan dan sebagainya.
  • Sentiasa bersangka baik.
  • Banyak senyum kerana senyum merupakan muka rezeki.
  • Tunaikan haji atau umrah.
  • Menjalinkan silaturahim.
  • Berumahtangga jika masih bujang.
  • Banyak berdoa,Amalkan doa-doa murah rezeki.
Petikan drpd buku;Langkah Bijak Usahawan Terbilang-MOHD.FADZILAH KAMSAH,MUHAMMAD ZAKARIA

Wednesday, February 11, 2009

Renungan untuk wanita




KENALI WANITA TERPILIH


DARI 'Aisyah, "Saya tidak pernah cemburu kepada seorang perempuan seperti saya cemburunya saya kepada KhadijahSesungguhnya Tuhan telah menyuruh Nabi untuk menyampaikan berita gembira kepada Khadijah akan memperoleh rumah di dalam syurga." (Riwayat Bukhari)

Rasulullah memperisterikan Sayidatina Khadijah Khuwailid bukan kerana status sosialnya yang tinggi,yang terkenal sebagai seorang yang hartawan lagi dermawan tetapi kerana sifat Khadijah sendiri yang mempunyai peribadi dan akhlak yang mulia.

Beliau seorang wanita yang berfikiran tajam,sabar dan berpandangan jauh.Lebih daripada itu,Khadijah seorang isteri yang benar-benar memahami keadaan suaminya.Ini terbukti ketika pertama kali baginda menerima wahyu dilantik menjadi utusan Allah,Khadijahlah yang menenangkan hati baginda dan kemudian mempertemukan baginda dengan sepupunya Waraqah bin Naufal yang menyampaikan berita bahawa suaminya adalah seorang Nabi.

Khadijah isteri yang mampu menyuntik semangat seorang suami dalam menyempurnakan amanah Allah.Bahkan beliaulah yang mula-mula memeluk Islam sebelum suaminya berdakwah di klangan sahabat yang lain.

Dalam diri Khadijah ditemui teladan wanita terbaik;wanita yang subur dengan kasih sayang yang juga telah melahirkan anak-anak baginda iaitu,al Qasim, Abdullah, Zainab, Ruqayya,Ummu Kulthum dan Fatimah.

Dalam perjuangan baginda menegakkan agama Islam,Khadijahlah orang yang paling banyak berkorban,harta dan tenaga dalam merpertahankan baginda daripada disakiti oleh kaum Quraisy.

Begitu banyak peranan yang telah dimainkan oleh Khadijah,bahnkan boleh dikatakan bahawa beliau telah menjadi tulang belakang dalam kegiatan dakwah Rasulullah.Dan berpadanan dengan jasa dan pengorbanannya itu Allah telah mengurniakan sebuah rumah di dalam tempat yang paling mulia iaitu Syurga.

Kita kalangan Muslimah,mampukah jadi sehebat Khadijah?



RESEPI MUFIN

Resepi ni dikutip dr majalah Keluarga thn 2006 Julai.Kepada peminat mufin bolehlah cuba resepi ni.


MUFIN BERCOKLAT SUSU

Bahan-bahan :

125 gm mentega
100gm gula kastor
2 biji telur
50 ml susu coklat
100gm tepung serbuk penaik
25 gm serbuk koko
1 sudu kecil esen vanila


Cara Membuatnya :

1. Pukul mentega dgn gula hingga kembang selepas tu masukkan telur,susu,esen vanila,tepung dan serbuk koko berselang-seli hingga habis.
2. Gaul bahan sampai rata dan bolehlah tuang ke dlm acuan mufin.
3. Bakar pd suhu 180 c selama 20 minit atau hingga masak.
4. Dah masak bolehlah dihidangkan.

Selamat mencuba .Dah cuba bagilah komen yer...

Saturday, February 7, 2009

KUIH GOYANG @ ROS WARNA-WARNI



Kuih goyang ni berwarna-warni lain drpd biasa yg takda warna tu...cantik sangat...sedap pula tu.So selamat mencuba kpd yg gemarkan kuih goyang ni...kena bergoyang sikit masa nak buat ni..baru menjadi ...ahaks...

KUIH GOYANG @ ROS WARNA-WARNI

BAHAN-BAHAN :


1 kg tepung beras
1/2 kg gula
500 ml
santan
2 biji telur
Pewarna merah,hijau kuning / suka hati la nak taruk kaler apa pun.

CARA MEMBUATNYA :

1. Pukul telur dan gula hingga sebati dan ketepikan.
2. Masukkan tepung beras dan santan. Kacau sebati.
3. Bahagi adunan kpd 3 bahagian dan letak pewarna.
4. Panaskan minyak (banyak2 yer) dlm kuali, celup acuan kuih goyang dalam minyak.
5. Celup acuan kuih goyang dlm adunan...jgn celup penuh..separuh atau 3/4 acuan gitu...kalau penuh kuih tu tak dpt nak kaluar dr acuan plak..ahaks.
6.Bila dah nampak agak perang gitu...bolehlah diangkat.Teruskan goreng sampai habis.
7.Sedia dimakan...kalau tak habis makan blh di simpan dlm bekas kedap udara...ataupun sedekah ngan jiran,dpt pahala.


Post ni pun warna warni sesuai la tu....

Resepi Kek coklat

CHOCOLATE MOIST

BAHAN-BAHAN:

250 gm mentega
450 gm gula
3 biji telur
320 gm tepung
100 gm serbuk koko
10 gm serbuk penaik
10 gm serbuk soda
1 liter susu segar

CARA MEMBUATNYA:

1. Pukul telur dan mentega hingga kembang,kemudian masukkan telur satu persatu.
2. Masukkan tepung,serbuk koko,serbuk penaik dan serbuk soda yg telah diayak bersama ke dlm adunan.
3. Masukkan susu segar dan bakar pd suhu 180 c selama 45 minit.

Resepi asal drpd CHEF KUMAR DIEVENDRA DAN CHEF LILIWATI MOHDHASSAN DARI PALACE OF THE GOLDEN HORSES,SRI KEMBANGAN....ku kutip dr majalah RASA thn 2007.





Resepi Mufin Keju

MUFIN KEJU

Resepi mufin ni pun drpd majalah RASA thn 2007...saper-saper yg nak cuba selamat mencuba...


BAHAN-BAHAN:


500 gm gula

450 gm mentega

150 ml susu segar

140 gm dadih

100 gm keju

1 kg tepung

20 gm garam

30 gm serbuk penaik

20 gm serbuk soda

8 biji telur



CARA MEMBUATNYA :


1. Pukul mentega dan gula hingga kembang.

2.masukkan telur satu persatu,pukul lagi hingga kembang.

3.Masukkan tepung bersama dgn garam,serbuk penaik,serbuk soda.Kacau sebati.

4.Setelah tu,masukkan keju dan dadih.Kacau lagi hingga sebati.

6. Masukkan adunan mufin kedlm acuan mufin dan bakar pd suhu 180 c selama 30 minit /sehinnga masak.



Kalu rasa banyak sangat blh gunakan separuh saja resepi ni....macam biasa la blh buat amal ngan bersedekah ngan jiran-jiran...buat la banyak pun tak apa.



RESEPI MUFIN PISANG

Resepi Mufin Pisang ini ku kutip drpd koleksi majalah RASA thn 2007...kpd yg mencari resepi ni bolehlah cuba...

MUFIN PISANG

BAHAN-BAHAN :

1.6 kg pisang masak ranum (dilenyek hancus)
500 gm gula
400 gm tepung
240 gm mentega
200 gm madu
200 gm kacang walnut
20 gm garam
10 gm serbuk penaik
10 gm serbuk soda bikabonat
9 biji telur

CARA MEMBUATNYA :

1. Pukul mentega dan gula sehingga kembang.
2. Kemudian masukkan telur satu persatu dan pukul lagi hingga kembang.
3. Masukkan tepung bersama serbuk soda,serbuk penaik,madu,garam dan kacang walnut.
4. Kacau sehingga rata.
5. Kemudian masukkan pisang dan kacau sebati.
6. Masukkan adunan ke dlm acuan mufin dan bakar pada suhu 180 c selama 30 minit / masak.

Anda boleh gunakan separuh saja resepi ni,kalau rasa banyak sangat.Kalau ahli keluarga ramai boleh guna terus resepi ni,tak pun sedekah ngan jiran-jiran,dapat pahala.Selamat mencuba....



Tuesday, February 3, 2009

PUDING AGAR-AGAR MABLE PELANGI

Bahan2nya:

2 bungkus serbuk agar2

1350ml air

450gm gula pasir

130gm mentega

8 biji telur bersaiz sederhana

1 tin susu cair Carnation Capa-apa brand pun boleh)

2 sudu makan custard

2 sudu makan serbuk koko

1 sudu teh vanilla

pewarna merah dan kuning secukupnya.. Capa-apa warna pun boleh..terpulang)


Caranya:

Masak agar2, air dan gula hingga mendidih dan ketepikan dulu.
Pukul telur sebentar menggunakan whisker....kemudian masukkan susu dan custard dan kacau hingga adunan ini rata, kemudian ditapis.

Setelah ditapis, satukan adunan telur dan agar2 dan kacau lagi hingga rata, serta masak semula sehingga adunan mendidih....kemudian, masukkan mentega dan vanilla dan kacau hingga rata.

Bahagikan adunan ke dalam 3 buah mangkuk...bubuhkan koko ( yang sudah dicampurkan sedikit air) ke dalam salah satu adunan di dalam mangkuk dan kacau hingga rata....adunan yang dalam 2 mangkuk lagi masing2 diwarnakan dengan kuning dan merah...

Gunakan loyang berbentuk 4 persegi berukuran 9x9x3 atau loyang bentuk jantung seperti yang dalam gambar kat atas tu...kalau nak tebal guna loyang lebih kecil .

Sengetkan loyang sedikit dengan meninggikan salah satu hujungnya dengan buku atau lain2 benda yang keras...tuangkan satu senduk makan adunan warna merah ke dalam loyang disusuli pula ngan satu senduk makan adunan warna kuning dan satu senduk adunan warna coklat..ulang cara begini sehingga adunan selesai digunakan.

Letakkan loyang kembali kepada kedudukan asalnya dan masukkan adunan ke dalam peti sejuk dan biarkan adunan keras sebelum dipotong dan dihidangkan...

Nota : Rainbow Marble Pudding nie ialah hidangan lemak manis yang memang elok dijadikan hadiah pada hari pertunangan ataupun hari ulang tahun rakan sekerja...



Cara mencorak agar-agar :

(1) Sendengkan loyang dulu...
(2) Curahkan lapisan 1
(3) Curahkan lapisan ke2 pula..
(4) Curahkan lapisan ke3 pula..
(5) Dan akhir sekali lapisan ke4
(6) Lapisan dah siap...dan letakkan perlahan2 kepada kedudukan asal
(7) Selepas dikeluarkan dari loyang
(8) Sudah dipotong dan bulehlah dimakan

Sumber : Internet