Monday, October 13, 2008

CARA MAKEUP YANG PANTAS

Tyra banks punya style
part 1
video

part 2

video

Selamat mencuba...eh,macam masakan pulak.

Saturday, October 11, 2008

HAPPY ANNIVESSERY




Ulangtahun perkahwinan yang ke 8 dan hari jadiku yang ke 31 tahun.Happy dengan kehidupan sekarang dan bersyukur dianugerahkan Allah suami yang sangat penyayang dan bertanggungjawab serta anak-anak yang sihat dan sempurna belaka.



Harapan dan impianku akan datang semoga dianugerahkan kehidupan yang lebih baik dan diberkati Allah hendaknya.Syukur pada Illahi...tiada kata yang dapat menggambarkan perasaanku sekarang ini,hanya Tuhan yang Maha Mengetahuinya.Syukur...syukur...syukur...


Thursday, September 4, 2008

MARI BERBASIKAL

SERONOK BERBASIKAL


Hi...jom main basikal..hee hee..


Jaga buuu..nanti angah langgarrr...brek rosak ni..


Aziq lagi hebat...basikal tak main la...Aziq ada motosikal,lagi best..


Auww..seksinyer...tergoda i.. peace..


Ni lagi syok...Aziq ada kereta...
lagi laju dari basikal kakak dan angah...he he he

MAIN AIR

BERCUTI KAT DESA WATER PARK




Terteleng-teleng plak si haziq ni...chaakk..



Gumbiranyer dua beradik ni berendam dalam air...


Amboi posing kat atas belakang kura-kura yer...



Amboi 4 beranak ni...posing lagi..

Best sangat mandi-manda kat Desa Water Park ni (bukan promote tau)
Bawa anak-anak sekali-sekala mandi-manda apa salahnya...

Wednesday, September 3, 2008

TIP UNTUK KEBAHAGIAAN

Elak Berkongsi Masalah Peribadi dengan Orang Lain


Perasaan simpati apabila mendengar masalah orang lain adalah satu perkara yang sangat mulia. Namun ia perlu difahami dengan wajar dan tidak didorong oleh pemikiran dan perasaan yang hanya akan merosakkan diri dan orang lain.Berikut adalah tip untuk mengenalpasti perbezaan antara perasaan simpati yang membawa kebaikan atau keburukan.
  1. Perasaan simpati dengan permasalahan yang dihadapi oleh orang lain adalah satu anugerah dari TUHAN kepada manusia. Apabila ia dirasai kerana belas kasihan akan mendorong manusia untuk memberikan apa jua bentuk pertolongan.

  2. Kefahaman tentang permasalahan yang dihadapi oleh orang lain akan membuatkan seseorang mudah berkongsi permasalahan tersebut dan rela melakukan apa saja untuk kebaikkan bersama.
  3. Namun persaan simpati dan merasai apa yang dialami oleh orang lain memerlukannya untuk lebih rasional dan wajar dalam memberikan bantuan yang deperlukan dan bersesuaian dengan permasalahan yang dihadapi.
  4. Sekiranya perasaan simpati kepada permasalahan yang dihadapi orang lain boleh membawa kepada sesuatu yang memudaratkan ia pelu dielakkan agar tidak akan merosakkan perhubungan yang sedia ada.
  5. Individu yang terlibat dengan perasaan simpati perlu menyedari bahawa persaan itu bukan untuk diambil kesempatan demi kepentingan yang bersifat peribadi sehingga melupakan tanggungjawab yang sepatutnya.
  6. Seandainya anda menyedari perasaan itu mulai tersasar dari landasan yang asal dan membawa kepada kelalaian terhadap diri dan orang lain,maka jangan biarkan diri anda terikat dengannya sehingga membebankan akhirnya.

  7. Bantulah sekadar yang perlu dan kawallah diri anda supaya tidak keterlaluan dalam menghulurkan bantuan sehingga lupa kepada niat asal pertolongan itu dilakukan.(artikel dipetik drpd Majalah Harmoni ogos 2008)

Hendak diingatkan juga,seboleh-bolehnya jangan berkongsi masalah peribadi dengan orang yang berlainan jantina.Ini untuk mengelakkan berlakunya perkara yang tidak sepatutnya berlaku,dari rasa simpati timbul pulak rasa sayang,lepas tu ada yang akan melayang...renung-renungkan.



PETUA


Daun Kubis - Pelembab muka
Kisarkan daun kubis bersama satu sudu madu lebah dan sedikit air sehingga halus.Sapukan pada keseluruhan wajah dan leher.Biarkan selama 20 minit,kemudian barulah dibersihkan.Jika diamalkan selalu,sekurang-kurangnya 3 kali seminggu,kulit anda pasti akan kelihatan lebih tegang dan lebih lembab.Selamat mencuba.
Bawang Putih - Hilangkan bisul
Apabila anda menyedari yang anda terkena bisul,segera ambil bawang putih dan gosokkan pada bisul tersebut.Insya Allah, bisul tersebut akan mengecil dengan lebih cepat.Ulang selagi perlu.


Thursday, August 28, 2008

TIP BERPUASA DENGAN SI KECIL

Ramadan datang lagi!
Bagi anda yang mula berpuasa bersama sikecil anda pastinya lebih istimewa.Anda boleh ikuti tip di bawah ini untuk memastikan si kecil anda terus bersemangat sepanjang menunaikan ubadah puasa.

1. SAHUR
Puasa bukanlah suatu yg mudah utk kanak-kanak,lebih-lebih lagi kalau dia seorang yg aktif dan tidak betah duduk diam.Pastikan anak kita bersahur supaya dia tetap cergas dan bertenaga sepanjang hari.Jangan bersahur terlalu awal,ini utk mengelakkan anak kita berasa cepat lapar pada siang harinya.

2. MAKANAN SEIMBANG
Hidangkan makanan yang seimbang samaada semasa bersahur mahupun sewaktu berbuka.Pastikan sayur-sayuran dan buah-buahan ada dlm menu hidangan di samping ikan,daging atau ayam.

3. HIDANGAN BERSERAT
Pengambilan serat boleh menjauhkan anak daripada sembelit serta mengurangkan keasidan perut.Antara hidangan yg kaya serat adalah seperti kekacang,bayam dan buah-buahan kering.

4. BANYAK MINUM AIR
Air amat penting untuk tubuh sikecil.Kekurangan air boleh menyebabkan badan sikecil mengalami dehidrasi dan menyebabkan proses dalam tubuh terganggu.Selain itu, dia juga mungkin boleh pitam dan kurang tumpuan.Jadi utk mengelakkan perkara ini terjadi,berikan sikecil minum air yg banyak pada waktu malam dan waktu bersahur.

5.HINDARI KAFEIN
Kafein tidak sesuai diambil sewaktu bersahur.Kerana ia mengalakkan dehidrasi pada anak.Pengambilan yg berlebihan juga boleh membawa kepada masalah gastritis.

6.KURMA DAN JUS UNTUK BERBUKA
Merupakan hidangan yg sesuai ketika berbuka kerana ia kaya dengan glukos,vitamin dan mineral.Glukos merupakan gula ringkas yg boleh membekalkan tenaga segera kepada tubuh.Vitamin pula untuk menukarkan karbohidrat ringkas kepada sumber tenaga tubuh.

7.HIDANGAN BERSIH
Perut kanak-kanak sensitif berbanding orang dewasa.Jadi,pastikan makanan yg disediakan untuknya sama ada ketika berbuka mahupun bersahur adalah bersih.Juga elakkan makanan pedas untuknya.

8.LATIH SEDIKIT DEMI SEDIKIT
Jika ini merupakan tahun pertama dia berpuasa,pastikan anda tidak terlalu memaksa dia untuk berpuasa.Latih sikecil anda berpuasa sedikit demi sedikit supaya dia dapat menyesuaikan diri atau lebih tepat perutnya.Mungkin ajar dia berpuasa separuh hari dahulu dan boleh dipanjangkan sedikt demi sedikit dan dari sehari kesehari.Tengok ketahanan sikecil anda,dan semangat sikecil anda juga.

Tuesday, August 26, 2008

Sulaman Reben

video

Kepada yang berminat nak belajar buat sulaman reben harap video ini dapat membantu.Selamat belajar dan teruskan usaha murni anda.

Tip Mudah Atasi Stres


Tip mudah ini mungkin dapat membantu anda menghilangkan rasa stres anda.
KETAWA - Tiada cara yg paling mudah dan berkesan selain drpd ketawa.ketawa merupakan terapi berkesan bagi mengurangkan kesan stres pada diri anda.Malah ketawa juga membuatkan hati anda lebih tenang dan lega.Bukan itu saja,melihat anda ketawa juga menyenangkan hati orang di sekeliling anda. Oleh itu,jgn malu utk ketawa atau sekurang-kurangnya senyum.
URUTAN SENDI - Kadangkala, bebanan kerja yg byk membuatkan otot-otot badan tegang. Menghadap komputer seharian juga blh mengakibatkan anda pening. Lakukan sendiri urutan sendi-sendi anda bermula pada titik-titik akupuntur, sekitar hidung dan di tepi mata bagi menghilangkan rasa tidak selesa dan letih. Rehat seketika dan urut secara lembut sehingga rasa pening dan tidak selesa hilang.
BERJALAN - Tubuh badan yg stres membuatkan anda rasa keletihan dan tidak bermaya. Cuba berjalan sekurang-kurangnya selama 10 minit jika anda rasa tubuh badan anda tidak bermaya. Dengan berjalan, anda dapat mengurangkan tekanan pada seluruh bahagian tubuh badan ketika bekerja.
SEKS TERATUR - Bagi yg sudah berumah tangga, seks teratur juga amat membantu mengatasi ketegangan dan stres. Hubungan intim yg terutur bersama pasangan dapat meleraikan segala ketegangan dan mengembalikan mood anda keesokan harinya.
CIUMAN - Ciuman yg hangat membuatkan tubuh lebuh relaks,tenang,penuh dgn cinta dan kelembutan. Ia menimbulkan gelombang positif pd otak dan perubahan kimia yg lain pd tubuh badan. Manfaatnya lebih kurang sama seperti anda bermeditasi.
DOA - Ketika anda stres, kelenjar adrenalin tubuh anda mengeluarkan bahan kimia yg berfungsi meningkatkan degupan jantung dan tekanan darah serta menurunkan kekebalan tubuh. Doa merupakan satu cara yg lebih berkesan utk menghilangkan stres dan sekaligus dpt mendekatkn diri kpd Allah.

Sunday, August 10, 2008

Lagu Seroja versi Ust Akhi Hayy

video

Lagu untuk mat-mat rempit

video

Kepada mat-mat rempit dan remaja-remaja islam..ingatlah kalian bahawa malang itu tidak berbau..mungkn esok, mungkin lusa atau hari-hari seterusnya kalian akan menyenyembah bumi jua andai tiada keinsaffan dalam diri..renung-renungkan..

Pantun Aurat Ust Akhi- mesti tengok ni...

video

Khusus untuk wanita-wanita islam..ingatlah aurat itu wajib..maka renung-renungkanlah mesej yang tersirat dalam pantun ustaz Akhi ini..wassalam..moga kita mendapat petunjuk dan hidayah Allah taala..Amin

My home funniest video

video

Sebenarnya tak lucu,tapi berbahaya.Ada patut kakak buat tak tahu jer.kesian adik jatuh tergolek macam buah nangka,nasib tak cedera.

Sunday, July 20, 2008

BERSIKAP POSITIF APABILA DIUJI


APABILA diuji,kita barangkali kita akan ditimpa dua situasi;sama ada tambah bersemangat atau terus jatuh semangat. Syabas kepada yang mengambil kritikan secara positif.Dengan kata lain,kita berfikiran positif. Ini adalah sesuatu yang sangat digalakkan dalam Islam.


Rasulullah sendiri amat menyayangi umatnya yang berfikiran positif kerana itu merupakan ciri-ciri mukmin sejati.Rasulullah bersabda yang bermaksud,"Amat menakjubkan sikap seorang mukmin yang sentiasa memandang baik terhadap segala sesuatu disekelilingnya.Apabila seorang mukmin itu beroleh kebaikan, dia terus memuji Allah dan bersyukur kepada Allah.Jika dia ditimpa keburukan, maka dia pun memuji Allah dan bersabar menghadapinya dan ini pun baik untuknya. Seseorang mukmin akan tetap diberi pahala atas setiap amalan yang dilakukannya sehingga diberikan pahala terhadap makanan yang disuapkan ke dalam mulut isterinya." (Riwayat Ahmad & abu Daud)


Perkara baik dan buruk yang menimpa manusia adalah suatu yang lumrah.Ini kerana perjalanan manusia di muka bumi ini tidaklah tetap dan sentiasa pula berubah. Namun bagi yang mengaku dirinya beriman, semua itu bukanlah sesuatu yang harus dikesali.


Allah berfirman yang bermaksud, "Demi sesungguhnya Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang yang bersabar, iaitu orang yang apabila mereka ditimpa kesusahan, mereka akan berkata, "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jugalah kami kembali." Mereka ini adalah orang yang dilimpahi dengan pelbagai kebaikan daripada Tuhan serta rahmat-Nya dan mereka itulah orang yang mendapat petunjuk hidayah-Nya. (Surah al-baqarah:155-157)

Saturday, July 19, 2008

FIKIR DAN RENUNGKAN

MUDAHNYA BERFIKIR NEGATIF



Sekiranya minda kita dipenuhi dengan terlalu banyak perkara negatif, kita akan memupuk tabiat berfikiran negatif. Sehingga pemikiran negatif, menjadi dominan dan membahayakan diri.



Contohnya, kalau kita terdengar kawan kita kata:"Eh, ko tau tak kat muzium ada si polan ni nak duduk dalam sangkardengan 200 ular berbisa selama satu minggu.



"Selalunya apa yang kita fikirkan?



Sering kali negatif:


1) Kerja gila si polan tu, kena patuk ular, terus gol... baru dia tau(dah gol, nak tau apa lagi ye tak?)


2) Takde kerja si polan tu, nak cari publisiti murah!


3) Buang masa je, baik buat benda lain yang berfaedah & tak bahaya!





Betul kan? Ini kerana zaman ini, bila kita didedah dengan terlalubanyak perkara negatif, maka, negatif lah dalam pemikiran kita. Ini menjadikan berfikir negatif itu mudah. Sebabkan berfikir negatif itu mudah, sebab itu banyak point-point yang negatif akan keluar dulu dengan pantas.




Lawannya pula adalah berfikir positif. Kini, untuk berfikir positif anda perlu usaha lebih sikit. Sebab ia menjadi sukar berfikir positif.



Mungkin anda fikir:


1) Wah, hebat si polan ni. Sudah tentu si polan ni melalui latihan minda dan fizikal yang amat tinggi nilainya!


2) Bagus juga si polan ni, silap-silap dapat masuk dalam Book ofWorld Records! Mari kita beri sokongan!


3) Kalau si polan boleh melakukan sesuatu yang luar biasa, aku punboleh juga! Ini satu inspirasi!





Setuju tak bahawa berfikir negatif adalah mudah dan berfikir positif adalah susah?Latihkan diri anda untuk berfikir positif setiap masa. Ia akan memberi semangat dan motivasi yang hebat kepada diri anda sendiri.Menurut buku "Secrets of Millionaire's Mind", pemikiran positif adalah amat penting dalam mencapai kejayaan. Ia akan membuka lebih banyak pintu rezeki dan membolehkan kita melihat peluang-peluang yang ada di sekeliling kita.



@kata-kata dipetik drpd Khairi Lawati:http://www.irfankhairi.com/

Peluang peluang peluang...


Macam-macam peluang yang ada untuk kita menambah pendapatan (bagi yg nak),cuma adakah kita bersedia nak rebut peluang ini,atau tengok saja orang lain yg ambil dulu dan kita gigit jari...Tibalah masa untuk kita merubah taraf ekonomi kita,kerana tiada siapa yg dapat tolong kecuali kita sendiri (dgn izin Allah).

Yakinlah bahawa rezeki itu ada dimana2 saja,cuma kita yg tidak endahkannya.Rebutlah peluang yg ada,jangan biarkan diri anda dan keluarga dibelenggu masalah kewangan.Hidup hanya sekali,jadikan ianya lebih bermakna.Bahagiakanlah ahli keluarga anda,selagi mereka masih hidup,terutamanya kedua ibu bapa.

JANA PENDAPATAN ANDA HARI INI JUGA!

Surirumah jana RM35,000 dari rumah?

Mungkin anda tidak percaya, begitu juga dengan saya pada mulanya. Mana mungkin surirumah boleh buat duit sebanyakitu dengan internet? Tapi...Selepas beliau tunjukkan sendiri bukti akaun bank, saya sendiri terpegun bagaimana seorang surirumah mampumenjana RM35,000 dari rumah hanya dengan menggunakansistem yang sungguh luar biasa ini.Apa??

Rupanya ramai lagi yang buat duit...
Akmar (RM35,000 +)..surirumah!
Syed (RM15,000+).. pensyarah! Ramzi (RM5000+)..JKR!
Kamil (RM5000+)..pencen!
Purnama (RM4000+)..surirumah!
Zahid (RM7000+).. pensyarah!
Adizakry (RM4000+)..budak pejabat!
Fazlisyam (RM8000+)..pelajar!
Shamsul (RM4000+)..koje gomen! Faiz (RM7000+).. student kat Ireland!
Syahmi (RM3000+)..budak cyber!
Syahrul (RM3000+)..budak kilang
Safian (RM2000+)..usahawan!

Anda boleh lihat keajaiban sistem ini disini:--> http://www.jutawanautomatik.com/recommends/gandaduit

Bukan itu sahaja, anda tentu akan terperanjat apabila melihat bukti Mr. X menjana RM220,028.26 pada bulan April 2008 sambil melepak di Starbucks dengan menggunakan sistem yang sama!

Silalah klik di link di atas,tengok kalau rasa nak duit lebih la.....$$$$$$$$$$$

Lawatan ke Zoo Negara




Haziq dan suami bergambar dengan ular,sementara aku duduk jauh-jauh sebab aku geli dengan ular.


Gambar kenangan dengan kuda padi.




Percutian di Taman Negara Pahang Feb.2008

Kakak dan angah minum setelah keletihan berjalan atas canopy walkway.kesian tapi dia orang lebih bertenaga daripada ibu dan abahnya.

Gambar ni diambil masa berjalan atas canopy walkway,sambil dukung baby,haziq.